Lody od pokoleń. Słodki biznes Grycana (B1-C1)

Zrzut ekranu 2018-03-05 o 17.23.37.pngBizSylwetki stanowią jedno z moich ulubionych narzędzi pracy z biznesowym językiem polskim dla obcokrajowców. To ciekawie opowiedziane, fajnie zilustrowane historie – co ułatwia koncentrację i rozumienie – poświęcone tytanom polskiego biznesu.

 Dziś, gdy wiosna tuż-tuż, proponuję opowieść o lodowym gigancie Zbigniewie Grycanie. Uczniom mieszkającym w Polsce od razu uruchomi się mnóstwo skojarzeń z marką – z wakacji nad morzem czy pobliskiego centrum handlowego. Ci z zagranicy nie tylko pogłębią znajomość języka, ale też swoją wiedzę na temat kultowych warszawskich miejsc (lodziarnia na Puławskiej, hotel Bristol) i rozwoju znanej wszystkim Polakom marki.

Jak zacząć lekcję?

Można osłodzić uczniom pracę przynosząc do spróbowania typowe polskie słodycze – krówki, śliwki w czekoladzie, michałki, czekoladę Wedla, ptasie mleczko, wafelki Price Polo, skondensowane mleko w tubce. Z lodami będzie pewnie najtrudniej.

Możecie też poprosić o to uczniów.

Albo po prostu zaproponować w ramach rozgrzewki burzę mózgów, podczas której słuchacze wymienią jak najwięcej nazw łakoci, a potem opowiedzą sobie w parach swoje najlepsze / najgorsze / pierwsze wspomnienia z nimi związane.

 Co w lekcji?

Materiał opiera się na krótkim (4,5 min) wideo.

Pierwsze ćwiczenie ma na celu sprawdzenie rozumienia dat i globalne rozumienie ze słuchu.

Drugie ćwiczenie sprawdza rozumienie szczegółowe. Polega na ponumerowaniu 11 zdań – charakterystycznych etapów kariery Grycana. Pozwoli to również przeanalizować i poszerzyć słownictwo z filmu.

Trzecia część lekcji do tabela z szesnastoma wyrażeniami biznesowymi.

Najpierw prosimy uczniów o przedyskutowanie w parach ich znaczenia oraz ustalenie, w jakim kontekście pojawiły się w materiale wideo. Potem wspólnie sprawdzamy, czy ze wszystkim sobie poradzili.

Następnie prosimy o opowiedzenie w parach lub na forum historii biznesu Grycana z użyciem jak największej ilości słownictwa z tabeli. Gdy jedna osoba relacjonuje wideo, druga z pary lub grupa zaznacza w tabeli każde wykorzystane słowo. Jeśli wasi studenci lubią rywalizację, możecie nagrodzić osobę, która użyła poprawnie największej ilości wyrażeń.

 Co osiągnie twój uczeń dzięki lekcji?

1. Przećwiczy rozumienie i odczytywanie dat. Sami wiecie, że nawet na poziomie zaawansowanym poprawne posługiwanie się datami rocznymi potrafi przysporzyć trudności.

2. Poszerzy znajomość wyrażeń dotyczących zakładania i prowadzenia firmy.

3. Popracuje nad rozumieniem ze słuchu (globalnym i szczegółowym) oraz rozumieniem tekstu w biznesowym kontekście.

4. Pozna i użyje w praktyce takie wyrażenia jak: tytan pracy, podbój Europy, podzielić się władzą, wykorzystać okazję, zamiłowanie do biznesu.

5. Dowie się sporo na temat jednej z najbardziej znanych polskich firm i rodzin.

Jeśli masz ochotę na słodką lekcję, kliknij tutaj.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s